Наявні в Україні практики регулювання інтелектуальної власності є застарілими та неадаптованими до сучасних технологічних процесів. Вони не стимулюють інноваторів у сфері оборони, не підтримують розвиток нових технологій та не дають змогу Україні позиціонувати себе як надійного партнера в міжнародних проєктах. Без ґрунтовної реформи, яка б передбачала запровадження кращих елементів систем захисту ІВ та інновацій ЄС та НАТО, український ОПК не може розвиватися та інтегруватися у світові ринки. Про це йдеться в дослідженні «Моделі управління технологіями та ІВ ЄС/НАТО для України».
25 листопада у Києві відбулася презентація та експертне обговорення результатів звіту, яке модерувала Олександра Азархіна, керівниця напрямку розвитку оборонних індустрій Ради економічної безпеки України (ESCU).
У дискусії взяли участь Катерина Наливайко, начальниця управління з питань інтелектуальної власності МОУ, Олександр Григоренко, начальник профільного управління національного ІР офісу, Денис Дутчак, партнер у Truman Legal, Кріспін Еллісон, партнер у Oliver Wyman, Ігор Фоменко, Голова правління ФРУ Дефенс, Сергій Гончаров, виконавчий директор NAUDI, Анна Зарудна, керівниця напряму взаємодії з владою, Технологічні сили України, Аліна Подолєва, керівниця напрямку інтелектуальної власності, Сектор регуляторної політики, BRDO, Марта Бухтіярова, керівниця досліджень в напрямку оборони KSE Institute.
«Хоча наші технології доведені боєм, вони не отримають мільярдних інвестицій та масштабування, поки не буде ефективної системи захисту інтелектуальної власності. Уже третина виробників ОПК релокувала підприємства за кордон. Йдеться не лише про економічні втрати, а про пряму загрозу країні в технологічній війні на виснаження», — застерегла Олександра Азархіна, керівниця напряму розвитку оборонних індустрій Ради економічної безпеки України під час презентації дослідження.
Через відсутність єдиного підходу до інтелектуальної власності частина розробників уже реєструє патенти в США чи країнах ЄС. У підсумку створені в Україні технології переходять у власність інших держав, а податкові надходження йдуть за кордон.
«Україна має потенціал стати одним із лідерів світового оборонного ринку, але експорт неможливий без чіткого визначення прав на розробки. Інновації даються нашій країні надзвичайно високою ціною і ми не можемо допустити їх втрату», — наголосив Сергій Гончаров, виконавчий директор NAUDI під час заходу.
У контрактах Міноборони умови щодо інтелектуальної власності щоразу різні або взагалі відсутні, що призводить до системного збою, коли держава не може швидко масштабувати успішні військові розробки, йдеться у звіті Ради економічної безпеки України. Водночас бізнес боїться інвестувати в нові технології, ризикуючи втратити права на власні інновації.
«Для західних партнерів надійний захист — це не формальна вимога, а ключова умова для передачі технологій та створення спільних виробництв. Без цього ми не зможемо отримати доступ до критично важливих закордонних розробок, які необхідні нам для перемоги», — додав Ігор Фоменко, голова правління «ФРУ Дефенс».
Оптимальною для України має стати модель управління, що забезпечить промислову конкурентоспроможність і безпечну інтеграцію в євроатлантичні структури. У ЄС Рада економічної безпеки України пропонує запозичити ринковий підхід до стимулювання інновацій, договірну дисципліну та чіткість у визначенні інтелектуальної власності. У НАТО — захист чутливих технологій, необмежені права уряду на використання та забезпечення сумісності з нормами експортного контролю.
«Українські норми щодо інтелектуальної власності не відповідають сучасним потребам ринку, тому компанії все більше орієнтуються на передбачувані міжнародні механізми захисту. Ми маємо подвійне завдання — допомагати виробникам захищати свої розробки в Україні, а також підготувати їх до дотримання міжнародних стандартів», — пояснила Анна Зарудна, керівниця напряму взаємодії з владою в Технологічних силах України.
Ознайомтеся з дорожньою картою необхідних змін для ефективного захисту прав інтелектуальної власності на оборонні технології у повному дослідженні.