Західні технології у російських винищувачах – аналіз НАКО

13:26, 19.06.2024
card-img

У Києві, 13 червня, відбулась презентація аналітичного звіту «Крила війни: Аналіз західних компонентів у російських винищувачах» від громадської організації «Незалежна антикорупційна комісія» (НАКО). Захід модерувала Ганна Гопко, Співзасновниця Міжнародного центру української перемоги та Голова Комітету Верховної Ради у закордонних справах. Серед спікерів були Агія Загребельська (НАЗК), Владислав Власюк (Офіс Президента), Олена Трегуб (НАКО) та Олена Білоусова (KSE). 

За результатами досліджень, російські військові літаки, зокрема МіГ-311, Су-27СМ3, Су-30СМ, Су-34, Су-35С та Су-57, містять понад 2000 іноземних компонентів. 

За даними НАКО, 64% компонентів виготовлені американськими компаніями, що підкреслює критичну залежність російського військово-промислового комплексу (ВПК) від західних технологій. 

Денис Гутик, радник Ради економічної безпеки України (РЕБ), під час презентації наголосив на критичній залежності російського ВПК від імпорту верстатів з числовим програмним керуванням (ЧПК), які застосовуються в тому числі і для виробництва російських винищувачів. Він зазначив, що Росія не має власного виробництва такого обладнання, і повністю залежить від поставок з Китаю, який в свою чергу досі має доступ до технологій і комплектуючих з Німеччини, Японії, Тайваню, Південної Кореї, США, Великої Британії та інших країн.  

Незважаючи на численні санкції, Росія продовжує отримувати західні верстати через підставні компанії, довгі ланцюги постачання та Китай. Китайські виробники постачають до Росії як верстати західних брендів, вироблені на китайських заводах, так і власні верстати, що містять західні компоненти. 

Учасники презентації закликали до посилення тиску на виробників верстатів та комплектуючих, а також до введення жорсткого корпоративного комплаєнсу з метою обмеження доступу Росії до критичних технологій. Позитивним сигналом є те, що банки різних країн, включаючи китайські, вже почали відмовлятися від співпраці з Росією через ризик вторинних санкцій. Подібний досвід треба масштабувати. 

Поділитись