Київський міжнародний форум з кібербезпеки 2024: міжнародно-правова відповідальність РФ

13:57, 13.02.2024
card-img

7-8 лютого за участі представників Державного департаменту США, країн НАТО та ЄС у Києві відбувся міжнародний форум з кібербезпеки 2024, темою якого стала стійкість під час кібервійни. Подію було започатковано Національним координаційним центром кібербезпеки (НКЦК) при РНБО України і Фондом цивільних досліджень та розвитку США (CRDF Global). Вона являє собою мультиформатне обговорення стратегій і тактик протидії сучасним кіберзагрозам широким колом політиків, експертів, лідерів думок та міжнародних партнерів. 

Завданнями форуму є: 

  • Визначення сфер для покращення кібербезпеки та кіберстійкості. 
  • Акумулювання українського практичного досвіду протистояння кіберзагрозам. 
  • Формування національної професійної спільноти з кібербезпеки. 
  • Залучення та співпраця з міжнародними партнерами щодо усіх питань, пов’язаних із безпекою та стабільністю цифрового простору. 
  • Демонстрація стійкості української системи кібербезпеки та потенціалу для її розбудови. 

Ілона Хмельова, секретар Ради економічної безпеки України (РЕБ) та одна зі спікерок події у своєму виступі говорила про міжнародно-правову відповідальність РФ за кіберагресію та кваліфікацію окремих кібератак як воєнних злочинів. 

Вона зауважила, що відповідальність за кібератаки має два виміри – персональна кримінальна відповідальність за міжнародні злочини та міжнародно-правова відповідальність держави. 

Коли йдеться про відповідальність за міжнародні злочини, також можливі два тематичних напрямки: кваліфікація кібератак як воєнних злочинів та позиціонування кібератак як одного з елементів злочину агресії. 

“Оскільки найбільшою проблемою буде атрибуція, доцільніше кваліфікувати як воєнні злочини ті кібератаки проти цивільної інфраструктури, які є частиною більшого за масштабом нападу. Міжнародний кримінальний суд має юрисдикцію стосовно воєнних злочинів, зокрема у випадках, коли їх вчинено в межах плану чи політики або в межах широкомасштабного вчинення таких злочинів. Тобто доведення логічних звʼязків між різними атаками полегшить і атрибуцію, (бо так простіше продемонструвати, що це росіяни), і кваліфікацію воєнних злочинів – кібератаки на цивільну інфраструктуру не абстрактні, а є частиною ширшого плану. План чинити масштабні воєнні злочини – це спосіб ведення бойових дій Росією” – пояснює Ілона. 

Коли йдеться про агресію, необхідним є ширше тлумачення цього злочину. Україна має шанс запропонувати це, адвокуючи спецтрибунал. 

Хмельова також додає: “Наступним кроком є атрибуція цих протиправних дій до Росії як держави – тут можна використати Статті про відповідальність держав за міжнародні протиправні діяння. Якщо кіберагресія кваліфікуватиметься як міжнародне протиправне діяння Росії, це дає додаткові можливості обґрунтовувати конфіскацію суверенних активів, як компенсації. А також для застосування санкцій проти компаній, які продовжують постачати Росії новітні технології”. 

Цей виступ логічно доповнив та підсумував минулорічне дослідження, підготовлене РЕБ спільно з Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України та Управлінням стратегічних комунікацій Апарату Головнокомандувача ЗСУ, про співвідношення кібератак та інших вимірів агресії. 

Поділитись