Обладнання 30 компаній з Туреччини, Тайваню, Італії, Південної Кореї, Німеччини, Австрії, Франції, Японії та США було ідентифіковано на російській промисловій виставці «Металообробка-2025» у Москві. Більшість із 107 представлених товарних категорій прямо або опосередковано перебувають під санкціями ЄС або США, зокрема через їхню критичність для виробництва російської зброї, повідомляє Рада економічної безпеки України (ESCU).
Проаналізувавши митні дані за 2024–2025 роки, аналітики ESCU також верифікували поставки до РФ обладнання 23 компаній, представлених на «Металообробці-2025». Серед понад 1700 відвантажень — верстати з числовим програмним керуванням (ЧПК), металообробні лінії, гідравлічні преси, системи керування та шафи керування, серводвигуни й приводи, програмовані логічні контролери (PLC), операторські панелі, прецизійне вимірювальне обладнання та пов’язані електричні вузли.
Хоча більшість поставок до Росії здійснювалися через посередників у третіх країнах, аналітики також виявили понад 500 прямих постачань від 11 компаній з Туреччини, Тайваню, Італії та Південної Кореї.
«Попри те, що Кремль значною мірою переорієнтувався на китайських виробників, продукція західних брендів усе одно надходить до країни-агресора через треті юрисдикції, а місцеві реселери відкрито презентують її на головній промисловій виставці, зокрема для виробників озброєння. Тому вкрай важливо, щоб у країнах ЄС потенційні порушення санкцій розслідувалися на рівні органів правопорядку. Цього року ми вже стали свідками масштабних обшуків в офісах однієї з німецьких компаній, проте цього досі замало», — зазначив Роман Стеблівський, експерт із політичних питань та адвокації Ради економічної безпеки України (ESCU).
У вже анонсований «Металообробці-2026», яка відбудеться у травні в Москві, знову заявлена участь іноземних брендів, зокрема з країн G7 та ЄС. Серед них — 23 з Китаю, 17 з Німеччини, по 3 з Італії та Швейцарії, по 2 — з Чехії та Тайваню і по 1 — зі Словаччини, Данії, Великої Британії та Японії.
Раніше Рада економічної безпеки України виявила критичну залежність російської авіації, зокрема Су-34 та Су-35С, від індійських паливних присадок і натурального каучуку, який постачається з ЄС.